Długoterminowe | Krótkoterminowe | Razem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
Środowiskowa | 414 | 346 | 37 | 36 | 451 | 382 |
Nagrody jubileuszowe i świadczenia po okresie zatrudnienia | 251 | 262 | 33 | 42 | 284 | 304 |
Koszty programów osłonowych | - | - | 38 | 43 | 38 | 43 |
Emisje CO2 | - | - | 334 | 320 | 334 | 320 |
Pozostałe | 44 | 50 | 206 | 380 | 250 | 430 |
709 | 658 | 648 | 821 | 1 357 | 1 479 |
Zmiana stanu rezerw w 2014 roku
Rezerwa środowiskowa | Rezerwa na nagrody jubileuszowe i świadczenia po okresie zatrudnienia | Rezerwa na koszty programów osłonowych | Rezerwa na emisje CO2 | Pozostałe rezerwy | Razem | |
---|---|---|---|---|---|---|
01/01/2014 | 382 | 304 | 43 | 320 | 430 | 1 479 |
Utworzenie | 79 | 7 | 21 | 333 | 136 | 576 |
Nabycie jednostki zależnej | 18 | - | - | 3 | - | 21 |
Wykorzystanie | (29) | (28) | (23) | (319) | (247) | (646) |
Odwrócenie | (7) | - | (3) | (9) | (70) | (89) |
Różnice kursowe | 8 | 1 | - | 6 | 1 | 16 |
451 | 284 | 38 | 334 | 250 | 1 357 |
Zmiana stanu rezerw w 2013 roku
(dane przekształcone) | Rezerwa środowiskowa | Rezerwa na nagrody jubileuszowe i świadczenia po okresie zatrudnienia | Rezerwa na koszty programów osłonowych | Rezerwa na emisje CO2 | Pozostałe rezerwy | Razem |
---|---|---|---|---|---|---|
01/01/2013 | 374 | 313 | 42 | 378 | 355 | 1 462 |
Utworzenie | 13 | 27 | 15 | 307 | 302 | 664 |
Nabycie jednostki zależnej | 39 | - | - | - | 1 | 40 |
Wykorzystanie | (34) | (36) | (8) | (357) | (160) | (595) |
Odwrócenie | (5) | - | (6) | (2) | (68) | (81) |
Różnice kursowe | (5) | - | - | (6) | - | (11) |
382 | 304 | 43 | 320 | 430 | 1 479 |
25.1. Rezerwa środowiskowa
Grupa jest prawnie zobowiązana do usuwania zanieczyszczeń środowiska gruntowo-wodnego w obrębie zakładów produkcyjnych, stacji paliw, terminali paliw oraz baz magazynowych.
Zarząd dokonał szacunku rezerwy na ryzyko środowiskowe związane z usunięciem zanieczyszczeń na podstawie analiz przygotowanych przez niezależnych ekspertów lub w oparciu o własne badania. Kwota rezerwy odpowiada najlepszym szacunkom przyszłych wydatków na bazie średniego poziomu aktualnych kosztów poniesionych na remediację, w podziale na poszczególne obiekty.
W przypadku Republiki Czeskiej, zobowiązania wynikające z zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego powstałe przed datą prywatyzacji poszczególnych jednostek spoczywają na państwie czeskim (tzw. ang. Old Ecological Burdens). W przypadku zanieczyszczeń, powstałych po dacie prywatyzacji podmiotu, obowiązek taki spoczywa na spółkach Grupy.
W 2014 roku wartość rezerwy środowiskowej uległa zwiększeniu w głównej mierze w wyniku zwiększenia współczynnika „częstotliwości” występowania procesów remediacyjnych oraz wyższych jednostkowych kosztów oczyszczania w segmencie stacji paliw. Rezerwa środowiskowa oszacowana na bazie założeń z roku 2013 byłaby niższa o (52) mln PLN.
Dodatkowe informacje dotyczące dokonywania szacunku rezerwy na ryzyko środowiskowe przedstawiono w nocie 3.4.21.1.
25.2. Rezerwa na nagrody jubileuszowe i świadczenia po okresie zatrudnienia
25.2.1. Zmiana stanu zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych
NOTA | Rezerwa na nagrody jubileuszowe | Świadczenia po okresie zatrudnienia | Razem | |
---|---|---|---|---|
01/01/2014 | 161 | 143 | 304 | |
Koszty bieżącego zatrudnienia | 7 | 5 | 12 | |
Koszty odsetek | 7 | 6 | 13 | |
Zyski i straty aktuarialne, powstałe na skutek zmian | 30 | 20 | 50 | |
założeń demograficznych | 1 | 1 | 2 | |
założeń finansowych | 23 | 19 | 42 | |
pozostałe | 6 | - | 6 | |
Koszty przeszłego zatrudnienia | (7) | (23) | (30) | |
Zmiana struktury udziałowej | (1) | 1 | - | |
Płatności w ramach programu | (25) | (6) | (31) | |
Pozostałe | (9) | (25) | (34) | |
25 | 163 | 121 | 284 |
NOTA | Rezerwa na nagrody jubileuszowe | Świadczenia po okresie zatrudnienia (dane przekształcone) | Razem | |
---|---|---|---|---|
01/01/2013 | 179 | 134 | 313 | |
Koszty bieżącego zatrudnienia | 8 | 4 | 12 | |
Koszty odsetek | 7 | 5 | 12 | |
Zyski i straty aktuarialne, powstałe na skutek zmian | (8) | (4) | (12) | |
założeń demograficznych | 1 | 11 | 12 | |
założeń finansowych | (6) | (15) | (21) | |
pozostałe | (3) | - | (3) | |
Koszty przeszłego zatrudnienia | (3) | 4 | 1 | |
Płatności w ramach programu | (23) | (10) | (33) | |
Pozostałe | 1 | 10 | 11 | |
25 | 161 | 143 | 304 |
Wartość księgowa zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych na dzień 31 grudnia 2014 roku i 31 grudnia 2013 roku jest równa wartości bieżącej.
25.2.2. Zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych w podziale na pracowników aktywnych i emerytów
Pracownicy aktywni | Emeryci | Razem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31/12/2014 | 31/12/2013 | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
Polska | 226 | 215 | 37 | 42 | 263 | 257 |
Czechy | 13 | 10 | - | - | 13 | 10 |
Litwa, Łotwa, Estonia | 8 | 37 | - | - | 8 | 37 |
247 | 262 | 37 | 42 | 284 | 304 |
25.2.3. Zobowiązania z tytułu świadczeń pracowniczych w podziale na obszary geograficzne
Rezerwa na nagrody jubileuszowe | Świadczenia po okresie zatrudnienia | Razem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31/12/2014 | 31/12/2013 | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
Polska | 161 | 151 | 102 | 106 | 263 | 257 |
Czechy | 2 | 2 | 11 | 8 | 13 | 10 |
Litwa, Łotwa, Estonia | - | 8 | 8 | 29 | 8 | 37 |
163 | 161 | 121 | 143 | 284 | 304 |
25.2.4. Analiza wrażliwości na zmiany założeń aktuarialnych
Grupa przeanalizowała wpływ zmiany założeń finansowych oraz demograficznych i ustaliła że efekt zmiany wskaźnika wzrostu wynagrodzeń o +/- 1 p.p. , stopy dyskonta finansowego o +/- 0,5 p.p. oraz wskaźnika rotacji pracowników o +/- 0,5 p.p. jest nie wyższa niż 6 mln PLN. W związku z tym Grupa odstąpiła od szczegółowej prezentacji.
Na dzień 31 grudnia 2014 roku Grupa przyjęła następujące założenia aktuarialne, które miały wpływ na wysokość rezerw aktuarialnych dla podmiotów polskich: stopa dyskonta 2,6%, przewidywana inflacja 2,5%, wskaźnik wzrostu wynagrodzeń: 0% w latach 2015-2017 oraz 2,5% w kolejnych latach. Dla podmiotów zagranicznych główny wpływ miała: stopa dyskonta: od 0,62% do 1,84% oraz wypowiedzenie układu zbiorowego w AB ORLEN Lietuva w roku 2014 skutkowało rozwiązaniem rezerwy.
Grupa realizuje płatności świadczeń pracowniczych z bieżących środków. Na dzień 31 grudnia 2014 roku w Grupie nie funkcjonowały programy finansowania i Grupa nie odprowadzała składek na finansowanie zobowiązań.
25.2.5. Analiza zapadalności zobowiązań i płatności z tytułu świadczeń pracowniczych
25.2.5.1. Analiza zapadalności świadczeń pracowniczych
Rezerwa na nagrody jubileuszowe | Świadczenia po okresie zatrudnienia | Razem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31/12/2014 | 31/12/2013 | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
do 1 roku | 15 | 21 | 18 | 21 | 33 | 42 |
od 1 do 5 lat | 49 | 51 | 15 | 26 | 64 | 77 |
powyżej 5 lat | 99 | 89 | 88 | 96 | 187 | 185 |
163 | 161 | 121 | 143 | 284 | 304 |
25.2.5.2. Średni ważony okres obowiązywania zobowiązania dla świadczeń po okresie zatrudnienia (w latach)
31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
---|---|---|
Polska | 10 | 10 |
Czechy | 10 | 9 |
Litwa, Łotwa, Estonia | 11 | 11 |
25.2.5.3. Analiza płatności świadczeń pracowniczych
Rezerwa na nagrody jubileuszowe | Świadczenia po okresie zatrudnienia | Razem | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | 31/12/2014 | 31/12/2013 | 31/12/2014 | 31/12/2013 (dane przekształcone) | |
do 1 roku | 15 | 22 | 18 | 22 | 33 | 44 |
od 1 do 5 lat | 66 | 71 | 17 | 31 | 83 | 102 |
powyżej 5 lat | 406 | 431 | 594 | 896 | 1 000 | 1 327 |
487 | 524 | 629 | 949 | 1 116 | 1 473 |
25.2.6. Łączna kwota kosztów z tytułu świadczeń pracowniczych ujęta w sprawozdaniu z zysków lub strat i innych całkowitych dochodów
Łączna kwota kosztów z tytułu świadczeń pracowniczych za 2014 rok i za 2013 rok wyniosła odpowiednio (11) mln PLN oraz (24) mln PLN i została ujęta w sprawozdaniu z zysków lub strat odpowiednio w kwocie 9 mln PLN i (28) mln PLN oraz w innych całkowitych dochodach odpowiednio w kwocie (20) mln PLN oraz 4 mln PLN.
Rezerwy na świadczenia pracownicze ujęte w zyskach lub stratach księguje się w następujących pozycjach:
2014 | 2013 | |
---|---|---|
Koszt własny sprzedaży | (3) | (5) |
Koszty ogólnego zarządu | 14 | (21) |
Koszty sprzedaży | (2) | (2) |
9 | (28) |
W 2014 roku wartość rezerwy na świadczenia pracownicze zmieniła się w efekcie aktualizacji założeń, w głównej mierze w zakresie stopy dyskonta i przewidywanej inflacji oraz zmiany wskaźnika planowanego wzrostu wynagrodzeń. Rezerwa na świadczenia pracownicze oszacowana na bazie założeń z roku 2013 byłaby niższa o (40) mln PLN.
Dodatkowe informacje dotyczące programu wypłat nagród jubileuszowych i świadczeń po okresie zatrudnienia przedstawiono w nocie 3.4.21.2.
25.3. Rezerwa na koszty programów osłonowych
W związku z przeprowadzanymi w Grupie procesami restrukturyzacji w wybranych spółkach uruchomiono wypłaty pakietów osłonowych. Zawierały one w zależności od poszczególnych spółek m.in. takie elementy jak dodatkowe odprawy, pakiety szkoleń dla pracowników odchodzących lub pakiety relokacyjne dla pracowników, którzy zmienili miejsce świadczenia pracy z inicjatywy pracodawcy.
W 2014 roku nie uległy zmianie założenia do wyliczenia wartości rezerwy na koszty programów osłonowych w porównaniu z przyjętymi w roku poprzednim.
25.4. Rezerwa na emisje CO2
Grupa tworzy rezerwy na szacowane w okresie sprawozdawczym koszty emisji CO2. Koszty utworzenia rezerwy są kompensowane rozliczeniem salda przychodów przyszłych okresów z tytułu nieodpłatnych uprawnień do emisji CO2. Opis stosowanych zasad rachunkowych w tym zakresie przedstawiono w nocie 3.4.21.4.
25.5. Pozostałe rezerwy
Na dzień 31 grudnia 2014 roku i na dzień 31 grudnia 2013 roku pozostałe rezerwy obejmują głównie: rezerwy na zobowiązania podatkowe z lat ubiegłych w kwocie odpowiednio 28 mln PLN i 216 mln PLN oraz rezerwy na ryzyka niekorzystnych rozstrzygnięć toczących się procesów administracyjnych lub sądowych w kwocie odpowiednio 145 mln PLN oraz 116 mln PLN.