Grupa ORLEN, dzięki zintegrowaniu wszystkich elementów łańcucha wartości sektora naftowego, jest w stanie wzajemnie dopasowywać do siebie funkcjonowanie jego elementów. Szczególnie w zmieniających się warunkach rynkowych pozwala to na budowę i utrzymanie trwałej przewagi konkurencyjnej.
Kluczowe elementy łańcucha budowy wartości Grupy ORLEN to:
Schemat powiązań między obszarami działalności
Zatrudnienie
Downstream | 11 288 |
---|---|
Detal | 955 |
Wydobycie | 112 |
Stan zatrudnienia w osobach aktywnych i nieaktywnych na dzień 31.12.2014 roku w spółkach GK ORLEN. Liczby te nie zawierają konsolidacji, bez BOP i PPPT.
Przychody, koszty, wyniki finansowe, zwiększenia nakładów inwestycyjnych segmentów operacyjnych za 2014 rok
Segment Downstream | Segment Detal | Segment Wydobycie | Funkcje Korporacyjne | Wyłączenia | Razem | |
---|---|---|---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 85 941 | 36 104 | 298 | 311 | (15 822) | 106 832 |
Koszty operacyjne ogółem | (85 971) | (35 015) | (271) | (1 007) | 15 822 | (106 442) |
Pozostałe przychody i koszty operacyjne netto1) | (4 861) | (4) | (319) | 26 | (5 158) | |
Zysk/(Strata) operacyjna wg LIFO powiększona o amortyzację (EBITDA LIFO) przed odpisami aktualizującymi | 4 210 | 1 416 | 152 | (565) | - | 5 213 |
Zysk/(Strata) operacyjna wg LIFO przed odpisami aktualizującymi | 2 802 | 1 061 | 30 | (671) | - | 3 222 |
Przychody i koszty finansowe netto | (1 535) | |||||
(Strata) netto | (5 828) | |||||
Nakłady inwestycyjne | 2 714 | 345 | 499 | 230 | - | 3 788 |
1) Obejmują odpisy aktualizujące wartość aktywów trwałych z 2014 roku w wysokości (-) 5 360 mln PLN dotyczące głównie Grupy ORLEN Lietuva (-) 4 181 mln PLN, Grupy Unipetrol (-) 752 mln PLN, Grupy ANWIL (Spolana) (-) 64 mln PLN, Grupy Rafineria Jedlicze (-) 42 mln PLN. Szczegółowe dane na temat dokonanych odpisów przedstawione zostały w notach 6.2.2, 12.2, 14.1, 14.3, 18 do Skonsolidowanego Sprawozdania Finansowego.
Źródła przewagi konkurencyjnej Grupy ORLEN
- Mocna pozycja na dużych i wzrostowych rynkach
- Silna rozpoznawalna marka
- Silna orientacja na klienta
- Zintegrowany łańcuch wartości
- Doskonałość operacyjna
- Zrównoważony rozwój wydobycia
- Nowoczesna kultura zarządzania